Blockfest ja Cheek - alansa ykkösbrandit yhdistivät voimansa

24.08.2015 17:50

Pohjoismaiden suurinta hiphop -festivaalia Blockfestiä on kehuttu Suomen parhaimmaksi festariksi kehä kolmosen ulkopuolella. Tänä vuonna tapahtuma laajensi alueensa Ratinan stadionille, joka toimi Suomen menestyneimmän rap-artistin Cheekin paluun näyttämönä. Oli sanomattakin selvää, että nyt viimeistään on päästävä kokemaan Blockfest ja Cheek siellä, vieläpä paluukonsertissaan. Molemmat ovat brandeista sellaiset, joihin olen halunnut päästä tutustumaan ja kunnolla käsiksi selvittämään mistä ne koostuvat ja on rakennettu. Cheekin brandiin olen jo tutustunut toki keikkojen ja musiikin myötä, mutta Blockfest on jäänyt valitettavasti kuulopuheiden ja legendaaristen kertomusten tasolle. Tänään asia on jo toisin.

 

Ai miksi Blockfest muka on festarien aatelia?

Festarikävijälle on tärkeää saada informaatio oikeaan aikaan tarvittavista asioista, jotta osaa toimia oikein aina lipunostosta alueelle saapumiseen ja parhaimman nautinnon saamiseksi. Lisäksi pääsy näihin tietoihin on oltava mahdollisimman helppoa ja sujuvaa. Blockfestien informaatio alueen kartasta, sijainnista, ennakonvaihtopisteistä ja aikatauluista sekä muista oleellisista seikoista saavutti asiakkaan juuri, kun kyseistä tietoa tajusi tarvitsevansa. Tiedot löytyivät niin tapahtuman internet-, Instagram- ja Facebook-sivuilta kuin Blockfest-applikaatiosta. Asiakkaiden kysymyksiin vastattiin turhia viivyttelemättä, ja tapahtuman tuottaja oli mukana myös esimerkiksi Cheek Ratinassa 22.8.2015 suljetussa FB-ryhmässä.

Tapahtuma-alueen sisäänkäynnit oli hienosti jaoteltu eri lippuryhmien ja esteettömyyden mukaan. Rannekkeenvaihtopisteellä oli tarpeeksi henkilökuntaa, ettei suuria jonoja päässyt syntymään. Rannekkeenvaihdossa asiakkaalle toivotettiin ”Mukavaa iltaa!”. Porttien tarkistuksessa järjestyksenvalvojat olivat huolellisia, mutta hoitivat työnsä ripeästi. Myös rannekkeet testattiin väärinkäytösten varalta.

Kulkureitit alueella olivat leveitä, jottei ruuhkan tunnetta juurikaan tuntenut. Juoma- ja WC-pisteitä oli niin paljon, ettei jonotusaika venynyt kymmenestä minuutista, varttia pidemmälle. Useita roskienkerääjiä kiersi alueella hyvin ahkerasti. Roskia pyrittiin välttämään myös tarjoamalla mahdollisimman montaa juomaa tölkeissä, joista otettiin pantti. Pantin sai takaisin Tölkkipanttipisteestä joko rahan, shotin tai vesipullon muodossa. Alueelle sai tuoda tyhjän vesipullon (0,5 l), mutta vesipisteitä oli hyvin alueella. Alueen eri pisteet olivat merkitty joko palloilla tai kylteillä, joten alueen paikat oli hahmotettavissa nopeasti ja löysi hyvin tarvitsemansa. Lavat oli rakennettu lyhyelle säteelle toisistaan, joten liikkuminen lavojen välillä oli jouhevaa, eikä liikkumiseen kulunut liikaa aikaa. Myyntikojut olivat piristävän erilaisia verrattuna perusfestariruokakojuihin. Paikallisuus näkyi näissä, kun esimerkiksi Tampereen Paahtimolla oli oma myyntitelttansa.

Asiakaspalvelu oli ammattitaitoista ja myönteisen fiiliksen ylläpitämistä niin anniskelussa kuin merchanders-pisteessä. Järjestyksenvalvojien käytös oli jämptiä, mutta ystävällistä vähän hankalempienkin asiakkaiden kanssa. Suurempia ongelmia en havainnut olevan. Muutenkin tuntui, että festivaalikansa oli tullut pitämään hauskaa, eikä ihan ympäripäihin juomiseen ollut tarvetta.
Ohjelmisto oli rakennettu ajatuksella niin, että yleisön mielenkiinto säilyi koko ajan. Elastisen plaseeraus lauantain illan alkuun ennen amerikkalaista T.I:tä ja festivaalin päättynyttä Cheekiä oli hyvä veto. Tämän ansiosta räppiin vähemmän vihkiytyneet lipunostaneet saatiin aika hyvin alueelle hyvissä ajoin. Vaikka Elastinenkin sai hyvin täytettyä stadionin, oli stadion jo oikeasti tupaten täynnä illan päätähden konsertin alkuun ollessa kolmisen varttia, ja täyttyi aina Cheekin ensimmäiseen henkäisyyn.

Miellyttävää oli myös, ettei yhteistyökumppaneiden mainonta tullut silmille joka paikassa, vaan ne olivat esillä harkitusti, mutta huomattavissa paikoissa: kaulanauhoissa ja rannekkeissa, portteina, mainoslipuissa, mobiscreeneillä tauoilla ja kylteissä.
Vaikka festivaali olisikin kuinka onnistunut, on aina varaa parantaa. itse huomasin seuraavia kehittämisen kohteita Blockfesteille: Ratinan stadionin kenttä oli peitetty hiekalla. Sinänsä hyvä valinta, mutta kuumien kuivien päivien takia se pölysi melkoisasti. Olisi todella kannatettavaa käsitellä alueen peittävää hiekkaa, etteivät hiekkapilvet nyt ihan harmaaksi yleisöä pölytä. Toinen kehittämisen kohta on Laukontorin puoleisen poistumisreitin tekeminen vieläkin soljuvammaksi esimerkiksi aukaisemalla aita jo ennen porttitelttaa ja narikkaa, jottei näihin kohtiin muodostuisi sumppua. Lavan edustan tupakointikieltoalue olisi hyvä kyltittää paremmin. Nyt aika monet festivaalivieraat muun muassa Cheekiä odotellessa poltti tuolla alueella. On turvallisuustekijä pitää mikserikopin ja lavan alue tupakoimattomana. Myös festarikävijöiden olisi hyvä huomioida tämä turvallisuustekijä omassa käyttäytymisessään.
Kuitenkin kokonaisuudessaan en ihmettele miksi Blockfestiä pidetään parhaimpien festivaalien joukossa. Laajentuminen tuplasi festivaalin kävijämäärän. Yhtenä syynä myös ehdottomasti Cheekin ainoa konsertti tänä vuonna. Saa nähdä, miten Blockfest kehittyy ensi kesään.

 

Leijonakuninkaan paluu

Kun kaiken rapmusiikin ja Suomen musiikkitaivaalla saavuttanut Jare Henrik Tiihonen alias Cheek viime vuonna aloitti keikkatauon kahden loppuunmyydyn stadionkonsertin jälkeen, moni mietti miten tästä enää voi jatkaa entistä suuremmin. Pienempäänhän ei voi tyytyä. Ainoa vaihtoehto olisi palata stadiontasolla. No, entä milloin se tapahtuisi?

Tauon aikana saatiin silloin tällöin seurailla Instagramin välityksellä missä päin maailmaa Jare lomallaan viiletti. Sitten Summer Upista saimme vihjeitä Cheekin himosta takaisin lavoille, eikä kulunut kauaakaan, kun videolla paloi Cheekin leijona-logo punaiseksi. Monimerkityksellinen viesti näytti tien uuteen visuaaliseen Cheek-maailmaan, johon artisti halusi seuraajansa ja koko kansan viedä. Lopulta selvisi paluun ajankohta, ja miten ympyrä sulkeutui niin stadionkonserttien, vuoden kuin biisin ja festivaalin tasolla. Cheek saisi taas olla t-paita hiessä Blockfesteillä koko paikan kunkkuna.

Tiihosen poika ei ikinä ole deadlineja paukutellut. Tällä kertaa Sä Huudat -single julkaistiin jo päivää aiottua aikaisemmin, 19. elokuuta. Sä Huudat on esimakua tulevalta Alpha Omega -levyltä. Perjantaina Jare pyysi seuraajiaan opettelemaan Chekkonen-kertsin.

Odotuksen kliimaksi oli, kun mainosscreeneille vaihtui laskuri tuntia ennen paluun alkua. Cheekin paluukonsertti jatkui siitä, mihin vuosi sitten herra kaksi stadionillista ihmisiä jätti. Tekniikka oli lähes yhtä massiivista, pyrot eivät ainakaan kalvenneet Olympiastadionkonserttien vastaaville ja ilotulitus biisien, kuten Sokka irti -kappaleen, iskukohdilla oli melkoista. Ilotulitusta oli lavallakin. Yhtään Jare ei hillinnyt menoa, päinvastoin. Fanit huomioivat paluun Tervetuloa takaisin -kyltein.

Kuten Olympiastadionilla, oli Ratinassakin kunnon taustabändi, aina niin luotettava DJ Luoma ja tuplaajina TS & Brädi. Suuren maailmanluokan showsta oli kyse, kun vierailevina artisteina oli vain tähtiä, kuten Elastinen, Diandra, Yasmine Yamajako, Kasmir ja SANNI. Punaleijona-logon puna-musta oli esillä niin Cheekin kuin Elan vaatteissa sekä tietenkin päätähden mikissä.

Alpha Omega -teeman mukaisesti keikkasetti piti sisällään uran alkuaikojen kappaleita, hittejä vuosien varrelta kuin kaksi uutta biisiäkin: Ensimmäisenä Sä huudat ja myöhemmin Chekkonen. Cheekin lähdettyä lavalta kyltymätön yleisö vaati jätkän takaisin hoitamaan hommaan loppuun – ikuiset timantit lensivätkin pimenevään elokuun yöhön. Jare otti yleisönsä Tiihonen 81 -paidassa, josta kappaleita myytiin merkkarikojullakin. Timantit on ikuisia -kipaleen jälkeen laitettiin vielä Tinakengät lentämään. Kun stadiollinen ihmisiä ei millään saanut tarpeekseen, katsoi Jare rannekelloaan ja halusi vielä vetää vuoden ainoan keikkansa kunniaksi. Yksi biisi olikin vielä räppäämättä: Äärirajoille. Illan kruunasi kolmen encoren jälkeen valtava ilotulitus. Kaikessa huokui, ettei rahaa säästelty, vaan nyt mennään isolla liekillä.

Kuningas oli tullut takaisin. Cheekin brandi vahvistui suurena artistina. Jäähallikiertueen lippujen myynti alkaa ylihuomenna keskiviikkona 26. päivä, levy julkaistaan 16. lokakuuta. Tammikuussa jatketaan jäähallikiertueella – suuresti ja isosti. Vähemmän, mutta suuresti on nyt "Chekkosen" tapa hoitaa keikkailua. Kesällä 2016 taitaa odottaa vain ne suurimmat festarit.

Minulle jäi nälkä tutkia tarkemmin Cheek-brandia, mistä ulottuvuuksista se muotoutuu, ja millaisista teemoista se on rakennettu. Tähän haluan pureutua tavalla tai toisella.
 

Takaisin

Aihe: BLOCKFEST JA CHEEK – ALANSA YKKÖSBRANDIT YHDISTIVÄT VOIMANSA

Ei kommentteja

Uusi kommentti

© 2015/2020 Reetta Uusikulku Kaikki oikeudet pidätetään.

Luotu Webnodella