Asiakaspalvelu kuin hieroglyfien tulkintaa

30.04.2017 13:25

Nyt se tuli taas todistettua, miten keikkakokemukseen vaikuttaa jo kaikki keikalle saapumisesta poistumiseen. Välillä tuntui, että Profeettojen keikalla asiakaspalvelua sai tulkita kuin hieroglyfejä, ja mitä ilmeisimmin myös alihankkijoiden välillä oli valtavia tietokatkoja ja -puutteita. Kerron alusta, sillä tapahtumaketjussa meni kyllä kaikki pieleen.

Olin ostanut Sinuhe-liput Profeettojen eli Elastisen ja Cheekin yhteiskeikalle Turun Gatorade Centeriin 28.4.2017. Sinuhe-lippuun kuului eksklusiivinen kiertuemuisto, kiertuepassi, oma sisäänkäynti, paikka lavarakennelmien sisään rakennetulle alueelle lava-alueen keskellä ja pääsy jatkoille. Hintaa tälle paketille tuli 129 euroa per lippu.

Saavuin keikkakaverini kanssa hyvissä ajoin keikkapaikalle ja Sinuhe-lippulaisille olevan oven luokse. Ovet eivät auenneetkaan luvastusti 18.30. Kun vihdoin pääsimme kulkemaan sisälle, aulassa ihmiset täyttivät tilan keikkayleisölle kiertuemuistojen ja rannekkeiden jaon ollessa juuri tässä kapeammassa kohtaa. Kasseja jakanut nuori nainen ilmoitti odottamisen jälkeen, että Sinuhet saavat tavarat alhaalta. Varmistimme vielä, että Sinuhe-lipulla saa sekä keikkamuistokassin että rannekkeen alhaalla. Kyllä, oli hänen vastauksensa.

Seuraavaksi Chela- ja Sinuhe-lippulaisia jonotettiin käytävällä. Kun vihdoin pääsimme Golden Circle -alueen ”portille”, ja lippuihimme oli jo yksi järjestyksenvalvoja merkinnyt puoleksi B, toinen järjestyksenvalvoja ilmoitti, ettei tästä saa kuin rannekkeen. Aiemmin olimme jo huomanneet kuinka tavallisen permantolipun omaavat rynnistivät lavan eteen osan Chelojen ollessa vielä jonossa, vaikka Chela-lippuun piti kuulua pääsy lavan eteen ennen tavallisen permantolipun ostaneita.

Meidän tilanteessa juttelimme järjestyksenvalvojan kanssa miten saamme kiertuemuistomme, kun niitä meille ei ole annettu – ja paikalla oli meidän kaksikon lisäksi toinen mimmi-ryhmä ilman lipun edellyttämiä tavaroita. Meille sanottiin, että voimme hakea ne ylhäältä aulasta. Tähän totesimme, ettei syy ole meidän. Jos toimimme näin, menetämme hyvät paikkamme, vaikka olemme tulleet ajoissa paikalle. Lisäksi jonossa näytti olevan monen monta muutakin ilman kiertuemuistoa. Järjestyksenvalvoja neuvotteli radiopuhelimella esimiehensä kanssa. Hänen mukaansa kiertuemuistot ja -passit saa lipputoimistosta keikan jälkeen. Kun kysyimme missä lipputoimisto sijaitsee, järjestyksenvalvoja ei pystynyt neuvomaan, sillä hän ei ”ole täältä”. Järjestyksenvalvoja on aika pitkälle ainoa henkilökunnan edustaja, jonka konserttivieras kohtaa. Kyllä hänen on osattava neuvoa yleisö mihin vain kysyttäessä, ja esimerkiksi hätätilanteissa ohjaamaan oikeaan paikkaan!

Lopulta hänen esimiehensä Kalle saapui pyynnöstämme paikalle. Hän kertoi, että lipputoimistosta saisi keikan jälkeen kiertuetavarat, ja missä kyseinen paikka sijaitsee. Tässä vaiheessa mieleeni oli tullut ongelmat Cheekin Rauman jäähallin keikalta ja Vaasan jatkoilta osapuilleen vuotta aikaisemmin. Luottamus alkoi karista ja sen näki muidenkin naisten kasvoilta. Mistä tiedämme, että saamme ne varmasti -kysymykseen emme saaneet kunnollista vastausta. Ystäväni kysyi, että entä Reetta, hän on invalidi, joka ei voi portaita noin vain turhaan kävellä. Vastauksena tähän tuli töksähtelevästi ”Kaveri hakee”. Anteeksi vain, mutta kaveri ei ole velvoitettu suorittamaan ylimääräistä luvatun palvelun saamatta jäämistä tai viivästymistä. Tämän jälkeen kysyin ystävällisesti eikö pussien jakajat olisi voineet tuoda kassit Golden Circleen keikan aikana, koska meidän kourallisen lisäksi monella muullakaan ei ollut kiertuemuistoa. Tämä ei käynyt esimies Kallelle, sillä ”ei viidellekymmenell niitä voida jakaa". Hän kysyi myös seisooko jono tämän takia. Me ilmoitimme, että kyllä, koska menetämme muuten kauan aikaa jonottamamme paikkamme. Kallepa päätti käyttää valtaansa ja avata portit muille. Lähdimme tässä vaiheessa alueelle, sillä emme halunneet menettää hyviä paikkojamme vastaanottamattoman asiakaspalvelun vuoksi. Tässä vaiheessa tein kaksi asiaa: päivitin someen, Twitteriin, Instagramiin ja Facebookiin, pettymykseni ja päätin, etten enää ikinä mene näiden kuninkaiden, yhdessä tai erikseen, jäähallikeikoille – onneksi olin myynyt Hartwallin lauantain lippuni.

Eikä tähän jäänyt oudot järjestelyt: Golden Circle -alueen järjestyksenvalvoja ilmoitti, että reunaan pitää jättää kulkuväylä hänelle. Sehän tarkoitti, että jengi oli niin kiinni toisissaan, että edessä olevien kyynärpäät osuivat kylkeen tanssiessa. Selvästikään tätä kävelyväylää ei oltu huomioitu alueelle lipunostajien määrää laskiessa. Pois lähtiessä pahimman ryysiksen hälvenemistä ei saanut jäädä odottamaan alas, vaan järkkärit ajoivat ihmismassaan. Samaan aikaan paikalla aloitettiin purkutyöt, joten ihmismassaa vastaan tulivat purkajat kärryineen ja kypäröineen. Heidän esimiehensä huusi, että varokaa ihmisiä. Kummat luulette yrittäneen väistää: poisajettujen ihmisten vai purkumiesten? Ihmisten tietenkin.

Keikan jälkeen juttelin muutamien kanssa, joilla oli ollut myös alussa ongelmia saada kiertuemuistojaan. Nuori nainen kassijaossa sai varmasti monen huudot, joihin hän joutui vastaamaan, että oli saanut tiedon alhaalla olevasta jaosta. Nyt kiertuemuistoina saatu VIP-passi, Profeetat-kassi, -pipo ja -avaimenperä muistuttavat muusta kuin massiivisesta keikasta. Ne huutavat sitä, ettei rahoille tullut kunnon vastinetta. 

Pettymyksen ja pahanmielen laantumiseen vaadittiin useampikin biisi ennen kuin sain taas kiinni hyvästä keikkafiiliksestä, joka itsellä oli keikkaa odottaessa ja sinne valmistautuessa. Onneksi lavalla tunnelmasta vastasivat kaksi alan parasta fiiliksen nostattajaa. Tästä itse keikasta fiiliksiä sitten tarkemmin ensi viikolla, kun olen ensin juhlinut valkoisen vapun Tähkän tahtiin.

PS. Kiitokset Turku Areenalle ja Aution Tonille, jotka reagoivat postauksiini nopeasti ja näyttivät, että jotkut tahot sentään ymmärtävät asiakaskokemuksen tärkeyden.

 

Takaisin

© 2015/2020 Reetta Uusikulku Kaikki oikeudet pidätetään.

Luotu Webnodella